lördag, september 09, 2006

[valfri mer eller mindre kontroversiell kroppsdel, könsneutral eller ej] är det första könet

Var skall vi göra av alla de som säger sig ha förlorat allt? De står vid en bro. Saltet i deras ögonvrår kommer inte från tårkanaler. De har känt mig sedan jag var liten. De säger att det var de som byggde den stad som fostrat mig, men det är en lögn. I lögnen döljer sig en större lögn. I deras själar döljer sig ännu större själar, och inuti dessa finns själar som är större ändå.

Städerna växer, den här också, och med den ökar avståndet mellan de molekyler människorna bygger sig själva av. Men du som avvaktar, drar dig baklänges runt ett hörn och väntar på den att dag som är din skall komma, du har ingen fördragsamhet med det förflutna. Du har inget läte som kan kallas ditt eget, och när du skall åkalla de dina gör du det över osynliga frekvenser. Det där kan jag aldrig förstå. Men däremot den som alltid just har köpt nångting lite, lite för dyrt, stod där länge och tittade i skyltfönstret, gick in med en ilande känsla i magen och ögona fulla med bubbel och glam.

19 kommentarer:

Jakob sa...

det finns ingen metafor i det. leta inte efter den. och det föreligger absolut ingen dold mening mellan rubriken och texten, läs det bara. allt är korrelationer men inget är dolt. det ger en så mycket kraft. må vi leva skitlänge!

Jakob sa...

äsch, så kan ju inte inlägget heta. men vad fan ska det heta då? hur skall jag veta vad det måste heta istället? jag kanske kan utlysa nån form av pristävling eller så. om jag bara vore en rik man. det är enda sättet att få folk att vara med i ens pristävlingar. mina pristävlingar blir att man vinner typ en lösnäsa och ett kilo trolldeg. det skulle jag ju inte ens vilja ha själv! det är därför det är sånt som är priset i mina pristävlingar.

Penny sa...

var är metaforen - var? jag letar och letar men hittar den inte. det måste betyda att den verkligen finns där, dold bland alla ord.

men fittan är det första könet, det är ingen metafor, det bara är så. men fråga mig gärna om baklängesdragande, avsaknad av fördragsamhet, avvaktan och väntan. det kan jag allt om.

Jakob sa...

visst är detta konstigt: direkt efter att jag postat ovanstående reservation så lade min internetanslutning ned och har vart nere sen dess. då har jag haft svårt att tänka på något annat än att alltihop måste korrigeras ytterligare. nu när jag plötsligt har en uppkoppling så fattar jag inte själva grejen. vadå, det skall ju vara som det är, skall det inte? allt är precis i sin ordning. och min trolldeg kommer jag att behålla själv, tro inget annat!

möjligtvis skall jag sätta ett alkolås på uppkopplingen för att bespara mig lite angst. det kanske kan lära den att hålla sig där den hör hemma! angsten.

Penny sa...

Jag har hittat svaret på allt du nånsin undrat över. såhär skrev du i en kommentar till ditt förra inlägg:

"det är för mycket yta. finns gud, ja, sånt skall det bli mycket av framöver! och den här också: om gud har gjort allt, vem har då gjort gud? och jag har en bra till: varifrån kommer vinden? hädanefter blir det mest såna djupa grejer på den här bloggen!"

Ja, och nu blev det såna djupa grejer! hurra för dom!

Jakob sa...

då jag googlade på mitt namn förstod jag plötsligt varför inte inlägget skulle heta "Fittan är det första könet". jag bestämde mig dock för att behålla den mer kontroversiella delen av titeln, nämligen referensen till björn ranelid. jag genomgick då jag skrev den (mycket sent hemkommen en lördagsnatt, mind you) en ranelidperiod, den första i mitt liv. inget talar för att det blir någon mer, men under den kvart som ranelidperioden varade hann jag allt också med att kommentera ett inlägg på J:s blogg; http://getwhatyou.blogspot.com/2006/09/knsskillnadens-etik.html för den av min ranelidperiod intresserade. och det omfattar väl nästan alla, kan jag tro!

Penny sa...

hejj. nu har jag sålt min själ till jävul. jämför min blogg nu med då; välskriven / ovälskriven. vilken gillas bäst? ska bli intressant att se om jag får fler besökare. ett experiment är just vad det är. so long.

PS) kan du inte göra en prioriteringslista över dom olika könen, en slags nedräkningslista spm börjar på, säg, tio: "och på tionede plats kommer.... ja, och så det som kommer där". Bra idé väl?

Penny sa...

och herregud, förlåt! du kanske inte alls vill bli associerad med sån skit som jag numera producerar. sorry.

Penny sa...

meehhh... hallå? här sitter väl jag och bloggar skiten ur mig, ständigt återvändande till din blogg för att läsa välskriven text. men vad möts jag av? jo, mina egna kommentarer. Nog nu, säger jag!

Anonym sa...

Tommy Catkins sends his regards! Jakob! Din blogg! Smaskigt svullande i djupglad nypoesi, jag rullar mej på rygg över golvet likt den lättroade hund jag är.
Jag länkar dej och bjuder in dej att tumla runt i mina ogenomtänkta fylleinlägg -->> http://www.kaosblog.com/catclancer/

Tänk vad spännande hösten 2006 är!

Anonym sa...

Men jävlar! TAP-seminarierna är ju igång... och så missade jag även seminariet som du höll i! Mediaekologi låter party. Får se hur det blir framöver...

För övrigt borde det där med alkolås på internetanslutning marknadsföras!

Jakob sa...

hösten är en centrifug, den ruskar vett och sans ur oss! den är visst en torktumlare. 2006 är värst hittills - trolldeg, ägg och allt. TAP är igång, det är därför jag inte kan hålla på med den här gamla bloggen just nu. och för att det skrivs en avhandling som liksom måste använda mig som medium.

mitt seminarium var förstås storslaget, de församlade ömsom skrattade och grät, sedan dog de i stora drivor, till slut klättrade de lyckliga överlevarna upp på toppen av alltihop, plötsligt förstod de värdet av allt och tackade mig och himlavalvet och jordemodren för det stora miraklet livet. världsalltet öppnade slutligen sin famn för oss sina allra minsta, avgrunden ömsom öppnade och stängde sig, fläktes upp och slöts igen i den kosmiska cykelns eviga rytm. efter att jag burits i guldstol ut ur salen (c430) och runt på nästan hela andra våningsplanet därinne på humanisten firade vi med att äta flera tusen liter glass! omtumlade och lyckliga tackade vi varandra för det trevliga seminariet. ja, trevligare kan ingen ha det. än vad vi hade. och allt var min förtjänst!

det ser just ljust ut (lasseåbergism). vi får se om vår hjälte återvänder inom överskådlig framtid. tills dess lever vi i förtröstan, vi som förvarar minnet av ett minne i en liten kapsel fastopererad på baksidan av ögongloben. det betyder att den hemliga hälsning som delas av oss invigda är ganska given!

jenny, utan dina inlägg skulle bloggen ha exploderat för länge sen! sån där spontan självsprängning som alla visst skall drabbas av nuförtiden. lösnäsan är din, och trolldegen, i evighet. allt blir sakralt när jag skriver. det är nästan så att jag vill välsigna mig själv och alla andra som ser ut, tänker, låter och gör exakt likadant som jag!

welcome saga-mariah, ogenomtänkta fylleinlägg är jordens näring som du vet, de är vad små små troll i skymningen lever av. och om inte trollen fanns så skulle ingen av oss kunna tala! ja, det låter konstigt, men det är ju så.

Jakob sa...

jag har märkt att mina inlägg nästan alltid slutar med ! eller ?. nu skall det bli ändring på det. alla meningar skall sluta med.. det är det enda rätta. jag tror att jag inbillat mig att det blir mer livfullt och dramatiskt med de där andra tecknen. men det är ute att vara livfull. ingen är det längre. inte jag i alla fall. jag har slutat med , också. kommatering är ute det också. bara idioter kommaterar.

som ni ser har jag också slutat med ". allt sånt är dåligt. man måste vara bra istället.

hejdå från jakob 34 år. han bor på en planet där allt hittas på eftersom. nu säger han att metaforer är ute det också. det säger han jämt.

Jakob sa...

att säga är ute det också är ute det också.

Anonym sa...

Det var ju som fan att jag missade detta storslagna, kataklysmiska seminarium. Jag var på ett annat seminarium samma dag där vi diskuterade sibiriska mäns fjäderbonaders samband med jordens undergång. Men det bleknar ju i jämförelse med det du beskrivit. Lycka till med att mediera Avhandlingen.

Jakob sa...

äh, vad fan, det låter väl rätt bra det du var med om också. mysigt men kanske lite mainstream - hur många gånger har man inte funnit sig i goda vänners lag, diskuterande just det ämne du beskriver? man tröttnar ju. men till viss del gäller ju problemet också mitt sem. mediaekologi börjar också kännas rätt trött, mcluhan bla bla deleuze & guattari yada yada, massa bekräftande av vad alla redan tycker! jäkla bekräftelseforskning. jag säger: det är spriten som är det viktiga! alla seminarier blir bra bara man har ett tillräckligt stort lager alkoläsk, viewmasters och bekväma madrasser.

Anonym sa...

Jag har sett de här små små trollen, alltför många gånger för att vara ärlig och att vara ärlig - DET säljer bra och JAG VILL sälja bra, speciellt mejsjälv och mitt koncept "Var den du är och SÄLJ dej som just det", jag brukar se dem från golvnivå där jag planerar min nästa dags undergång efter en våt kväll.

Jag tänker proklamera INNE-listan och presentera allas vår från INNE-listan punkt nr 1: "Epitet"

Penny sa...

Jag köpte nånting lite för dyrt och jag stod där länge och tittade i skyltfönstret i varuhuset. Sen gick jag in med en ilande känsla i magen och ögonen fulla med bubbel och glam. Du var med då, minns du?

Det fanns en avvaktan, en väntan på något bakom hörnet, och nu är jag där, jag gick runt hörnet, gjorde det verkligen! jag gjorde det.

Jakob sa...

jag minns


ja

Deltagare