onsdag, augusti 02, 2006

Rå bot

Jäkla sommarhitar. Sålunda talade den där aborrjägaren:

Jag känner en bot

Hon heter Anna, Anna heter hon
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i vår ankanal.
Jag vill berätta för dig att jag känner en bot.

Nog för att kvällspressen promotat fejkade "sexbilder" den stackarn medverkat på under nån fest - det är såklart lika synd om Basshunter som om vem som helst som utsatts för mainstreammedias ondskefulla skövlingståg. Det förlåter förstås knappast brott redan begångna. Låttexter som ovanstående torde väl få den gode Basshunter bannad av såväl sedlighetsroteln som Sveriges Radio? Man kan tycka att texten åtminstone kunde öppna för annat och kanske mer högkvalitativt snusk som Spankrock, Fannypack eller varför inte Princess Superstar, men se den gubben gick inte!

Jag fattar heller inte riktigt vad texten handlar om. Hur röjer boten upp i ankanalen? Är det ena eller det andra någon typ av metafor? Åsyftas nån sorts tidelag? Förberedelser därtill? Kanske efterberedelser? Särdeles illa berörd blir jag av synekdokén mellan texten och beatet: mmpfh, mmpfh, mmpfh, mmpfh... Man både ser, hör och känner och känner hur muskler pumpas och tänjs till bristningsgränser, kroppsvätskor flödar och skvätter och andhämtning tilltar. Min tanke går till en Tjörnresa för många år sedan, jag och Petra (dåvarande flickvän) och nån som hette Patrik skulle åka och hälsa på kompis Linus som bodde där. Då under eftermiddagen samtalsämnet "tre saker jag skulle ta med mig till en öde ö" kom upp, så sammanfattade Patrik på ett särdeles elegant vis de samtalsämnen som - helt disparat - avhandlats tidigare under dagen: "Jag skulle ta med Linus vattenpipa, kaneldoftande analkräm och en brasiliansk myskand".




(Jag har inget mer ont att säga om själva låten. Det har andra redan gjort så mycket, och dessutom så går det mesta hem hos mig som låter sådär mmpfh mmpfh mmpfh mmpfh. Dock ryser jag vid blotta tanken på den upplaga av Sommarmorgon som sannorlikt kommer att dyka upp på STV om sisådär två säsonger, hostat av Basshunter. Vem skall skydda våra barn? Vid Gud, VEM?)

20 kommentarer:

Jakob sa...

okidoki, nu vändes min uppmärksamhet mot att inte inlägget skulle heta "jäkla sommarhitar" utan något annat istället. så jag ändrade titeln och flyttade runt lite grann. göteborgsvitsighet ur de lägre kvalitetslagren, kan man tycka, och tycker man det så har man rätt. men det bryr jag mig inte om! jag gör väl vad jag vill! och inte för att jag står för vad jag tycker och vad jag gör eller nåt åt det hållet, utan för att jag inte står för det! jag behöver helt enkelt inte bry mig. alla måste stå för vad de tycker och gör utom jag, verkar det som. ni vet inte hur fel ni har! ingen tycker egentligen något. tyckandet är ett påhitt. och det gjorda finns just redan där ute. det är den enda sanningen som finns där.

Jakob sa...

det och att brasilianska myskänder och kaneldoftande analkräm är en kombination av två saker som redan från början är läskiga och som tillsammans skapar något som är större än summan av sina delar. synergi.

endast synergi är sant.

Anonym sa...

jakob, jag vet inte vad jag ska säga, men...

Anonym sa...

(kunde inte tänka due to bortglömd kaffedrickning. nu kaffe i kroppen = tänka går igen.)

och det jag undrar är:
1) vad i hela fridens namn är det anna rensar bort från ankanalen? det verkar äckligt.
2) när ska du sluta vara en sån åsiktsmaskin? NÄR? du bara tycker en massa saker hela tiden, och står för dessa åsikter gör du också, hela tiden gör du det, det ser jag på dig.

Ola Janson sa...

Vad helt verkar ha förbisett är att den gode basshunter lider av ett av mina favoritsyndrom - nämligen Tourrettes.

Det är inte otroligt att detta syndrom tvingar basshunter till onämnbara illdåd i vattenmiljö bland aborrar och ankor. Vattnet skvätter, ansiktet förvrids i stroboskop ticks samtidigt som han svär ohämmat.

Härligt - basshunter. Du är förlåten i min fantasi.

Ola

Staffan Larsson sa...

Istället för åsikter vill jag passa på att framföra en teori om varför Basshunters (abborjägarns?) låt blivit en hit. Teorin är i korthet som följer: den har ordet "bot" i titeln; detta ord anses allmänt som tufft och fräckt och nytt, oavsett vad det råkar betyda. Det skulle, enligt denna teori, fungerat med i stort sett vad fan som helst bara ordet "bot" fanns med. Man kan t ex tänka sig "Bottartider", "Sommaren är bot", eller "Ingen vill veta var du köpt din bot". Sådan är konnotationernas makt.

Anonym sa...

...storyn bakom låten är precis som låten själv sällsynt tråkig och intetsägande men också en sådan där historia som folk älskar att berätta eftersom alla undrar vad låten egentligen handlar om vad handlar den handlar den om egentligen å vad sjunger han egentligen...

Staffan Larsson sa...

Mitt "(abborjägarn?)" ovan var inte på något vis ett ifrågasättande av Jakobs iakttagelse i själva bloggentryn, utan en konsekvens av mitt eget förbiseende, troligen i kombination med subliminal läsning och illusorisk påhittighet. Jäkla den!

Penny sa...

drella (eller den som vet):
jaha, så berätta då! berätta! jag har inte den blekaste aning och min nyfikenhet vet som vanligt inga gränser, gränslös är just vad den är och hungrar numera efter att få veta historien bakom!

/berättadehistoriersugen

Anonym sa...

Nämen kärära Jenny! (näsan i vädret)
Jo nu ska du få höra... abboristen som har någon sorts hemsida för dataspelsnördar satt en natt på sitt forum å gjorde väl ingen större nytta. helt plötsligt - hör och häpna - uppenbarar sig ett kvinnonamn - Anna - skrivet i eld. Eftersom Herr Bass inte är helt fläng trodde han självklart inte att en riktig kvinna kunde befinna sig på ett spelforum mitt i natten - det vet vi ju alla att bara pojkar gör - så han antog såklart att det var en bot av nåt slag. Det var väl här som Tourrettes kickade in och han började genast smäda och sextrakasera anna i fråga. Dagen efter visade det sig vara en av hans vänners nya flickvänner som ledset undrade varför Bassen vart så taskig. Sålunda lyder sagan. Sjung av hjärta sjung!

Penny sa...

det var fanimej en av de minst upphetsande historier jag nånsin hört. därför drar jag mitt strå till stacken i form av en vits jag alldeles själv hittade på under en inflygning över paris:

-Paris ser ut att ha blivit större!
-Ja, det är alla franskbröd dom äter!

vitsigt, eller hur?

Jakob sa...

det där är banne mig en ryslig vits. om du tänker att du höjer nivån här på delete forever med vederbörande så har du då sannerligen inga höga tankar om detta ädla forum! men det är klart, det innebär ju också ett frikostigt bjudande på dig själv... så stora hade kanske inte alla varit.
vad som är kul med aborrmannens genombrott är väl dock att man helt utan skivkontrakt kan nå en helvetes massa folk, bara från sin hemsida eller myspace-sida eller vad det nu var. och tourettes har ju länge stått vid genombrottets dörr och trampat. äntligen är det kanske dags för oss att fullt ut omfamna detta hederssyndrom och bjuda in det i vår vardag på ett mer avdramatiserat sätt!

Penny sa...

och.. och! glöm inte hans 1)utläggande av fiktiva porrbilder på nätet och 2) hans utgråtande i ditt favoritmedium - media - över hur dessa porrbilder nu kommit att /hugga honom i ryggen/bita sig själv i svansen/fastna i brevlådan.

ps) jag har inga höga tankar. mina tankar befinner sig på ganska låga frekvenser rent generellt.

Anonym sa...

...ang Tourrettes. Vi kanske ska klarlägga lite om detta populärkulturella syndrom. Vad som ofta uppskattas med detta syndrom är en av symptomen, nämligen korprolali - det vill säga: Kuk, balle, fitta, stake det hänger pattar i taket! Men detta är bara ett av många symptom, och ett symton som inte alla Tourettsare har... alltså kanske vi ska kalla kodden, å förlåt bassen för koprolalikern istället... jodåsåatteeh...

Anonym sa...

Men... är det inte så här:

"rensar upp i våran kanal"?

Kanal refererar till "channel" som är ett "rum" på en IRC (internet relay chat). Detta channel har smittats över till andra chat-former (typ web-baserade). Och då översatts (helt korrekt) till kanal.

Eller har jag bara avslöjat att jag är en übernörd och inte ser skogen för alla TP-kablar?

Anonym sa...

Ok... "röjer upp".

Jakob sa...

det är klart att det är "röjer upp i våran kanal"! det var väl i sanningans namn det som var själva skämtet från början. ett avstavningsskämt. hela nätet är ful(l)t av texten till Boten Anna som stackars folk har bemödat sig med att transkribera den, jag bara tog en av dem och ändrade, och efter det kan ju vem som helst höra att han sjunger "vår ankanal".

skojigt är det dock att det liksom inte framgått att det var det som jag försökte vinna billiga poänger på, diskussionen ville nån annanstans och då är det förstås bara att tacka och ta emot. distraktionens konst är just en av de jag försöker förädla till inte bara en vetenskap utan en hel kosmologi här på bloggen! ju. och liksom ännu skojigare blir det att en och annan verkligen trott att han menar ankanal, att det är det som det är meningen att man skall höra det som att han sjunger. det har t.ex. kommit till min kännedom att en bekant till mig, tillika DF-läsare, konsulterat en bekantskapskretsens "dataexpert" angående var i ett datoriserat nätverk en ankanal finns och vilken funktion den har. det skojiga liksom bara fortsätter ut i samhället och infiltrerar en massa verksamheter och sammanhang som skulle varit tråkigare annars!

men nu är alltså skämtet förklarat och utrett. då kan jag kanske få mig till att posta ett nytt riktigt inlägg snart! hoppas det. puss och kram till er alla!

Penny sa...

men herregud. drella: nej, vi ska inte börja kalla basshunter. för någonting alls. kan vi inte istället SLUTa prata om basshunter? och prata om något annat istället? jag tycker ni är så ytliga här på bloggen, yt yt yt bara. kan vi inte prata om RIKTiga saker istället? Finns gud, tex? jag har SSå många gånger funderat på det, och banne mig vad det gör en gott i SJÄlen att faktiskt fundera på såna saker. Ja, det tycker jag verkligen att vi ALLa här tillSAMMans bor

Jakob sa...

du har rätt jenny, det är för mycket yta. finns gud, ja, sånt skall det bli mycket av framöver! och den här också: om gud har gjort allt, vem har då gjort gud? och jag har en bra till: varifrån kommer vinden? hädanefter blir det mest såna djupa grejer på den här bloggen!

Penny sa...

jag är mer nyfiken på själen. än på vinden, men fine, vinden duger bra.

jag tycker att det är för lite introspektion. mer sånt, och nu ska jag laga pannkakor. och medan jag gör det ska jag fundera på själen, gud, vinden och sådär.

Deltagare