onsdag, juli 12, 2006

Geografi

Sålunda talade bloggkartan.se: "Publicera du, bålde bloggare, en text liknande denna:

Jag ha
r placerat min blogg i
Göteborg
på bloggkartan.se

[det där skrivs i kod, så det blir väl en länk av det kan jag tro] på din blogg, på det att du månde registreras på vår bloggeografiska sajt och finna möjlighet att draga fördelar av vår webbtjänst!" Och då vart jag ju tvungen att lyda. Eller som det heter på fobollsspelarspråk: Eller då vart man ju tvungen att lyda.

Vad som händer härnäst vet Gud allena. Jag vet själv inte alls vad jag skall förvänta mig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jo en grej som hände till följd av att du placerade dig på bloggkartan, är att jag råkade snubbla in på din blogg. Himla trevligt, i alla fall för mig. Gött med folk som faktiskt skriver om saker man vill läsa. Tydligen är jag inte den enda som bloggar om Derrida.... :) Jag funderade länge på var jag känner igen dig ifrån, men det är väl nog från universitetet. Jag tror du hade nån lingvist-grej på gång, förra året vill jag minnas. Jag är själv nybliven bloggare, titta gärna in på min sida. Respekt till din blogg, jag gillar den.

Jakob sa...

hej sanna! vi är en liten men ilsken grupp, vi som tycker om att blogga om derrida. några tror att det är vi som kommer att styra världen i framtiden. det gläder mig att du är en av oss! mina derridarelaterade blogginlägg begränsar väl sig hitintills till "jaques derrida äter muffins" från november-04, men utöver det har jag även andra inlägg på gång såsom "jaques derrida lär sig joddla", "jaques derrida - mannen som nästan aldrig ägnade sig åt bollidrotter eller stränginstrument" samt "sakta i backarna, jaques derrida!". jag tror att många i framtiden kommer att följa ditt och mitt exempel och blogga om jaques derrida.

jag är glad att du tittade in här på delete forever. välkommen! och du känner nog igen mig från GU, förmodlligen från något relaterat till seminarieserien Tes Antites Protes som jag organiserar tillsammans med ett skönt gäng lingvister, littvetare och idehistoriker (välkommen dit oxå förstås!).

Anonym sa...

Hej Jakob, nu ser jag att zätan i mitt namn inte kom med sist...

Ja just det, TAP känner jag till, verkar himla spännande. Ska ni köra igång till hösten igen? Varannan fredag brukar jag hänga med fredagsseminariegänget (vilket också är anledningen till att jag missat TAP-seminarierna). Det kanske är något för dig också? En samling religionsvetare, litteraturvetare, arkeologer, historiker och lingvister som läser isländska sagor, vallfärdar till runstenar och vårblotar ihop.

Ser fram emot att läsa dina kommande inlägg om Derrida. Han kommer troligtvis - vid sidan om Paganini - fortsätta spöka även på min blogg då och då. Teman som jag har i sinnet, än så länge på embryo-stadiet, är "Derrida och katten - anledningen till varför vi har åsikter" samt "Derrida och skelettet i min garderob".

Ska bli kul att styra över världen med dig och andra likasinnade.

Jakob sa...

ja, en fest skall det bli! att styra världen med derrida-bloggare.

good stuff, dina uppslag. kan man kanske också tänka sig sådant som jaques derrida-brädspel, jaques derrida-regler för golf och curling eller jaques derrida-knyppling?

jag känner inte alls till fredagsseminariegänget, men det låter sannerligen lömskt att det finns ett jäkla gäng som konkurrerar om just den tid TAP valt ut som sin (trodde vi i alla fall, då). nog låter det hela trevligt men tiden ser då ut att vara svårförenlig med TAP. jäklar. finns det nån typ hemsida, kanske?

TAP fortsätter förstås under hösten, vi har flera grejer på gång och har då sannerligen suttit och vräkt oss i fåtöljer i planerandet av densamma. most welcome!

Anonym sa...

Tack för inbjudan, det tackar jag inte nej till! Jag hittade TAPs hemsida, verkar kul. Vilka "vi" är det som planerar seminarierna till hösten? Nu ser jag också att TAP och fredagsseminariet visserligen har varit samma fredagar (varannan), men vid olika tider: TAP verkar börja senare på eftermiddagen, men f.s. börjar alltid kl. 13. Här finns lite mer info:

http://hum.gu.se/institutioner/svenska-spraket/seminarier/index_html#fr-sem

Så om man är hugad kan man ju hinna med både och. Vilket trevligt sätt att tillbringa en fredag på..

Jag undrar hur Derrida-regler för exempelvis schack skulle kunna se ut. Jag tror ingen nånsin skulle kunna vinna spelet. Själva vinnandet är en konstruktion i sig. Vad är det jag pratar om när jag tror att jag pratar om vinnandet? Det blir ett spel utan spel. På tal om spel. Om jag förstått det rätt, spelar du något stränginstrument. Hur är det med det nu för tiden?

Jakob sa...

stränginstrumentsbandet finns inte längre men har en länk uppe till vänster på bloggen. TAP-seminariets planeringsgrupp är en cirkel förnäma akademiker som beviljats pengar för att exekvera sin posthumanistiska expertis över allmänhet och universitet. vi är som en sorts grå eminenser kan man säga! eller åtminstone blir vi det här på min blogg, på TAP-hemsidan är vi minsann namngivna alla fem. det var en planeringshelg för några veckor sedan, jag passar på att publicera min rapport med fotografier som entry på bloggen.

Jakob sa...

eller till höger menar jag ju. coarpnc hette bandet och la ned i januari efter typ fem år av instrumental matematisk punkrock. som jag var med och spelade bas i.

ja.

Anonym sa...

Läste just inlägget om paneringsmötet. Akademiker vet hur det ska gå till! Blev lite extra glad över den ljusa framtid jag troligtvis har att se fram emot.
Spännande bandnamn ni hade. Jag antar att det ska uttalas "core punk". Jag undrar alltid hur man kommer på bandnamn, det brukar vara ett dilemma. Sen kommer man ofta på dem på de mest otippade sätt.

Anonym sa...

Och jag menar då självklart "planeringsmötet", inte "paneringsmötet". Så det kan bli.

Deltagare