tisdag, november 23, 2004

Bloggens största problem

Nu börjar det ställa till problem att webloggen lägger det senast postade inlägget först. Det visar sig när jag skriver till den jädrans bloggen att allt jag skrivit på nåt sätt hänvisar tillbaka till det jag skrivit innan. Men då man läser fanskapet ser det ju ut som om det jag skrivit tidigare kommer efter och inte före det jag skrivit nyss! Jag märker att jag blir irriterad då jag läser om t.ex. slemmet. Vadå "Jag har redan berättat att jag tycker om slem"? Jag kan ju själv se att den texten kommer först efter den som utger sig för att referera tillbaka till den!
Det visar sig att sådan här text inte alls är icke-linjär utan bara baklängeslinjär. I konsekvensens namn borde allting då också skrivas baklänges, i alla fall till jag kommer på hur man gör korsreferenser mellan de olika inläggen. Nån som vet hur man gör det? Informera mig.
Jag tänker också på att jag inte visste om vad det skulle bli av den här bloggen då jag öppnade den för mindre än ett dygn sedan, att den skulle börja berätta historier och så. Men jag är glad att det blev så, annars skulle jag ju inte få läsa dem själv, och jag tycker ju om dem när jag läser dem märker jag. Just själva blogformen blev liksom det som möjliggjorde och framskapade villkoren för deras existens. Och så är det ändå samma form som krånglar till allt! Lustigt som det kan bli.

Inga kommentarer:

Deltagare